Сигнал до прокуратурата: Шефката на транспортния проект на Варна получава заплата 8 г. след приключването му

0

Ръководителят на първата фаза от проекта за интегриран градски транспорт на Варна на стойност 115 млн. лв. Биляна Якова е продължила да получава заплата 8 години след приключването му и си е начислявала възнаграждения за извънреден труд в размер повече от два пъти над допустимия по Кодекса на труда. Това е записано в сигнал до прокуратурата, подаден от новата кметска администрация във Варна.

Якова е правила възлагания по договори без финансово обезпечение, извършвала е неправомерни плащания, като е изхарчила тригодишен бюджет само за година и половина и е поръчала мобилно приложение за купуване на електронни билети на многократно завишена цена.

За подадения сигнал до прокуратурата съобщи общинският пресцентър, а според разпространената информация той е за разхищение на публичен ресурс и на европейско финансиране в особено големи размери.

Срокът за изпълнение на проекта „Интегриран градски транспорт“ (фаза 1) приключи още на 9 юли 2016 г. Въпреки това по информация на местната администрация Биляна Якова е продължила да заявява възнаграждението си като ръководител на проекта и след това, като „чрез различни правни прийоми е принуждавала бившия кмет на Варна Иван Портних да го изплаща“.

Пак според данните от проверката, извършена от администрацията на наследника му Благомир Коцев, на Биляна Якова е бил изплащан и извънреден труд, при това след изтичането на срока за изпълнение на ръководения от нея проект. Така например за 2016 г. са й били заплатени 288 часа, а през 2017 г. – 306 часа. Това е ставало въпреки изричната забрана, залегнала в Кодекса на труда, за полагане на повече от 150 часа извънреден труд годишно.

Справка, предоставена на „Дневник“ след изпратени въпроси до общинския пресцентър, показва начислените суми за извънреден труд на Якова през години. За 2016 г. – 360 часа – 14 565,01 лв., за 2017 г. – 360 часа – 14 864,71 лв., за 2018 г. – 150 часа – 6 421,77 лв., за 2019 г. – 150 часа – 6 178,53 лв., за 2020 г. – 150 часа – 6 076,48 лв., за 2021 г. – 150 часа – 6 221,26 лв., а за 2022 г. – 120 часа – 5 053,35 лв.

В тази справка впечатление правят сумите, изплатени за извънреден труд през 2016 и 2017 г. Те са точно по 360 ч., което означава, че всеки месец през двете години (заедно с почивните дни) Биляна Якова е работила извънредно по 30 часа. От 2018 г. извънредният й труд пада рязко, но до 2021 г. остава константна величина – точно по 150 часа всяка година, колкото позволява Кодексът на труда – нито повече, нито по-малко. Едва през 2022 г. Якова е декларирала само 120 часа извънреден труд.

Първата фаза на проекта бе на стойност над 115 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране по програма „Регионално развитие“, и под ръководството на Якова се превърна в един от най-очевидните провали на администрацията на кмета Портних.

Основната част от сигнала на Коцев до прокуратурата е по повод автоматизираната билетна система – един от десетте компонента на проекта, и на практика повтаря констатации от множество проверки по темата през годините.

8 млн. лева бяха заложени за изграждането на билетната система в проекта. Става дума за 304 машини, монтирани в автобусите на градския транспорт и по част от спирките във Варна.

След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за забавянето с близо година на въвеждането в експлоатация на машините, доставени в рамките на транспортния проект, още през 2018 г. Якова отговори, че според сключения договор е трябвало да бъдат доставени „фискални, но не и фискализирани устройства“. По тази причина нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП.

В началото на 2017 г. друга проверка показа, че ръководителят на очевидно проваления проект е подписала договор, от чийто текст се разбира, че машините за билети не могат да заработят и заради пропуски при договарянето с изпълнителя на поръчката за доставката им.

В него са било заложени технически изисквания, „които в хода на изпълнение са оценени като недостатъчни с оглед нуждите на възложителя“. За да бъдат компенсирани тези пропуски, се наложи община Варна да изтегли за своя сметка заем в размер на 1.5 млн. лв.

Според настоящия зам.-кмет на града Христо Рафаилов договорът за доставката и монтажа на машините за автоматизирана продажба на автобусни билети е имал три компонента. Първият – за софтуерно и хардуерно поддържане на машините, вторият – за надграждане на билетната система, а третият за софтуер, осигуряващ издаването на превозни документи – билети и карти. Средствата по втория компонент от договора обаче в голямата си част са били изхарчени неправомерно, като са правени и дублирани плащания.

За едни и същи дейности за хардуерно и софтуерно поддържане на машините, е било плащано със средства по втория компонент – за надграждане. По тази причина бюджетът, който е трябвало да осигури плащанията по тригодишния договор, са били изхарчени само за година и половина, каза Рафаилов.

Но Якова е продължила да прави възлагания по договора, въпреки че финансовият ресурс по него е бил изчерпан още в средата на миналата година. Направената проверка е показала също, че Биляна Якова еднолично е възлагала и приемала дейности извън финансовата рамка на договора, без да ги е съгласувала с директора на общинското предприятие, създадено специално, за да управлява интегрираната система на градския транспорт във Варна.

Доклад за многократно завишена цена за изработката на мобилно приложение е бил изпратен още през 2021 г. до тогавашния кмет Портних и от ръководителя на общинското предприятие за управление на градската транспортна мрежа. Този сигнал обаче очевидно е останал без последствия, както и многобройните публикации за нередности при изпълнението на проекта.

„Имаме сериозни съмнения, че компонент 9 по проекта „Интегриран градски транспорт“ – първа фаза (за доставка и монтаж на автоматизираната билетна система на община Варна), не е разплатен, за да може Биляна Якова да продължава да твърди, че е ръководител на проекта и по този начин да получава месечното възнаграждение в размер на 5 хил. лв.“, каза по време на пресконференция в края на миналата седмица друг от заместник-кметовете на Варна, Диан Иванов.

Дружеството – изпълнител на този компонент от проекта, е консорциумът „Енерджи Ефект Супервайзер“. Стойността на задълженията на община Варна като бенефициент по проекта към собственото й еднолично акционерно дружество „Градски транспорт“ като партньор надхвърля 3.1 млн. лв. без ДДС.

Документи, получени още през есента на 2017 г., показваха, че ръководителят Биляна Якова е била изключително настойчива в отстояването на множество искания за по-високо и допълнително заплащане. 

Почти всяка докладна записка, изпращана до кмета на Варна Иван Портних, по проблеми на изпълнението и отчитането на проекта неотменно е включвала и текст, касаещ както нейното заплащане, така и това на бившия експерт „Финансово управление, отчети и плащания“ по проекта – Валентина Крушева. Разследване от март 2017 г. показа например, че в специално изготвена докладна записка от началото на същия месец Якова е припомнила на Портних, че със свое специално решение Общинският съвет в града е осигурил средства за заплати и осигурителни вноски за нея и екипа й, за да бъде довършена несвършената работа по проекта. Става дума за 613.4 хил. лв., или по над 50 хил. на месец в продължение на една година.

Освен автомати за електронна продажба на билети по проекта на община Варна за интегриран градски транспорт трябваше да бъде изграден бърз автобусен коридор (BRT), система за осигуряване предимство на автобусите на кръстовища, друга – за информация в реално време за тяхното движение, по спирките трябваше да бъде положено специално покритие против заледяване и т.н., и т.н.

Реализирането на проекта „Интегриран градски транспорт на Варна“ имаше за цели постигането на непосредствен ефект върху качеството на живот в града, но трябваше и да представлява потенциал за развитие в дългосрочен план. След приключването му обаче се разбра, че системата за автоматична продажба на билети по-скоро пречи, отколкото да улеснява, коридор за бърз автобусен транспорт няма, а системата за информация за движението на автобусите е ненадеждна.

Така 115 млн. лв., осигурени за „най-големият инфраструктурен проект на общината от национално значение за Република България“, се оказаха похарчени без никакъв видим резултат за качеството на живота във Варна.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.