След 44 години: Близки на 73-те жертви на авиокатастрофата край Враца още търсят истината

0

В мистерия все още тъне най-голямата авиокатастрофа у нас. На 16 март 1978 между врачанските села Габаре и Тлачене по неизвестни и до днес причини се разбива пътнически самолет Ту – 134. На борда освен 7-членния екипаж, са 66 пътници – полска културна делегация, група полски велосипедисти, група български гимнастички с треньора си Жулиета Шишманова. Загиват всички. Днес – вече 44 години близките търсят истината за гибелта им.

Част от близките идват за пръв път, но други от години търсят истината за катастрофата. „Аз бях тук година и половина след катастрофата, но още не пускаха, защото течеше разследване”, разказва един от тях.

Едвард Влодарчек за пръв път свободно стига до мястото, на което е загинал 18-годишният му брат. Току-що е намерил парче, което смята, че е от катастрофиралия на 16 март 1978 година Ту- 134.

„Намерих го на мястото, на което се е разбил самолетът. И ще го закача под снимката на брат ми, който е загинал в тази катастрофа”, разказва Едвард Влодарчек.

Брат му бил награден с билет за този самолет и се качил на борда му, за да се завърне в Полша от спортен лагер в България. Николай Данаилов пък оцелял, защото не се качил на самолета въпреки, че имал билет. Касиерката отказала да му даде служебен аванс за командировката.

И аз ядосан! Нали като млад специалист, току-що започнал работа. Казах: „Така! Вие си направихте екскурзиите, похарчихте валутата”, спомня си Николай.

Сега обаче идва на това място със смесени чувства и за да поговори с близките на загиналите, а те този път са голяма група.

„В катастрофата е загинала моята майка. Тук са и братята Будка, чийто баща е загинал”, твърди Пьотр Славски.

Всички още се питат какво се е случило със самолета в онзи мартенски ден. Голямата авиокатастрофа, в която загиват 73-ма граждани на България и Полша е била и остава мистерия, която от тогава до сега тревожи хората.

И българската държава, и полската държава не се справиха. Искаха да мълчат, да не се разказва. Дори ако причината е била техническа, проблем или нещо, би трябвало това да се разясни, да не се раждат нови съмнения”, посочва пред Нова тв Мачей Шимански, посланик на Полша в България.

За повече от 44 години близките разбрали само, че събраната информация по делото е много. Имали и достъп до част от нея. „Но 200 страници от делото още са засекретени. През 90-та година казаха, че ще ги разсекретят след 50 години. Официалната информация е, че е станала авария в електрическата инсталация на самолета”, твърди Пьотр Славски.

Затова след като се поклониха пред паметника хората отново тръгнаха да търсят още останки от самолета, който е погубил 73 човешки живота.

Източник: www.kriminalno.com

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.