Схемата на ГЕРБ: Как проект на стойност триста хиляди лева става над седем милиона лева

0

Държавната фирма „Автомагистрали“ има капацитет да построи едва 3.5 км. от 134-те в шест участъка на магистрала „Хемус

Това съобщиха по време на днешното заседание на комисията по ревизия Иван Станев и Десислава Христова от новото ръководство на дружеството, предаде Дневник. Финансовият министър Асен Василев анонсира, че през следващата седмица ще се проведе среща между него, представители на регионалното министерство, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), „Автомагистрали“ и строящите фирми на участъците. Той поиска позволение от парламента по сключените договори за участъци, по които има извършена дейност, да се извърши плащане, останалите договори да бъдат прекратени и да се възложат отново по Закона за обществени поръчки.

Към момента от първия участък са построени около 60%, на втория – 15, на третия – 30. По участъци 4,5,6 извършена работа няма.

Представителите на „Автомагистрали“ обясниха, че са поставени в особена ситуация – заварили са договори, сключени чрез ин хаус (директно възлагане, за да се заобиколи Законът за обществените поръчки) за милиарди и не знаят какво трябва да правят, за да не влязат в затвора, като попитаха за това представителите на комисията. Обясниха, че след сключването на ин хаус договорите са започнали превъзлагания, като казаха, че има странни неща в тези договори.

Те добавиха, че са раздадени аванси за милиони по участъци 7,8 и 9 на „Хемус“, където нещата са на етап идеен проект. На Хемус, Видин-Ботевград и 84 свлачища работят фирми, които дават техника под наем, доставят материали и извършват специфични дейности, според документите. До края на годината ще бъдат завършени едва 4 от свлачищата.

Разказаха и за случай на драстично завишаване на цените, върху които се стъпва, на база предпроектни проучвания, който е доста съмнителни. След одобрен проект на стойност триста хиляди лева, е сключен договор с прогнозна цена над 7 млн. лева, за което е даден 2 млн. аванс. Даваните аванси са между 30 и 50% от цялата стойност на поръчката.

„Финансово дружеството е доста притеснено, до месец, два или три няма да може да плаща заплати на работниците. Капацитетът е до степен на първия ин хаус и то до някаква степен“, обясни Десислава Христова, председател на съвета на директорите. Тя каза, че не смее да се подпише и да плаща нещо, което е съмнително. Обясни, че става дума за прикрити строително-монтажни работи, маскирани като договор за наем на техника. Възлагането е ставало чрез вътрешни за дружеството правила, а не по Закона за обществените поръчки. Няколко пъти тя повтори, че фирмата има капацитет, не трябва да бъде обявявана в несъстоятелност и в момента се прави план за реорганизация, за да може да се свърши някаква работа.

Финансовият министър съобщи за дадени 400 млн. лева аванс за участъци 7,8,9, където има нула свършена работа. Обясни за методическите правила, които Министерството издаде по повод ин хаус поръчките, като подчерта, че превъзлагането не е допустимо. Според него тези договори трябва да бъдат прекратени и открити нови по Закона за обществените поръчки. Другата хипотеза е „Автомагистрали“ сама да довърши тези дейности. „Ако се реши, че е от обществен интерес да се продължи по-бързо по този начин трябва да има санкция от парламента, за да не отидат колегите в затвора“, каза Василев.

Той отбеляза, че в предходен парламент е паднала задължителната банкова гаранция и сега повечето договори са само със застраховки, при това „концентрирани в няколко фирми – от два застрахователя трябва да търсим средства за около 1.5 млрд. лева“. Става дума за нови застрахователни продукти – за получен аванс и за добро изпълнение и те не изисквали допълнителни резерви и обезпечения. Представителите на „Автомагистрали“ обясниха, че от Комисията за финансов надзор не са им отговорили дали застрахователите могат да покрият щетите.

Депутатът от ГЕРБ Христо Гаджев се активизира и напомни на заседанията на комисията в рамките на 45-ото Народно събрание с Манолова, когато тя каза, че схемата е измислена от предишното правителство на Борисов. От БСП пък претендираха, че са открили проблемите още в рамките на 44-ото Народното събрание, казва Проданов.

Предложението на комисията е Министерството на финансите и на регионалното развитие, ако не намерят правна форма да прекратят договорите, които са на начален етап и да разплатят извършените дейности, да внесат проект на закон в парламента. От комисията биха организирали обществено обсъждане. Препоръката на Мая Манолова е в консенсус между заинтересованите институции да се излезе от ситуацията. Документация най-вероятно ще бъдат изпратени до прокуратурата и държавната финансова инспекция.

Какво остава да се направи от „Хемус“

Участък 1 (15,26 км) – започва от Боаза, където ще приключва изграждащата се в момента отсечка, и ще е до пресичането с път III-307 Луковит – Угърчин, включително пътен възел „Дерманци“.

Участък 2 (19.2 км) – от края на пътен възел „Дерманци“ – при пресичане с път III-307 Луковит – Угърчин, до връзката с път III-3005 Радювене – Катунец, включително пътен възел „Каленик“.

Участък 3 (17.08 км) – започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с път III-3005 Радовене – Катунец до връзката с път II-35 Плевен – Ловеч, включително и пътен възел „Плевен“.

Участък 4 (26.8 км) – от края на пътен възел „Плевен“ при пресичане с път II-35 Плевен – Ловеч до път III-301 Летница – Ловеч, включително пътен възел „Летница“.

Участък 5 (23.2 км) – от края на пътен възел „Летница“ при пресичането с път III-301 до път III-303 Бутово – Павликени, включително и пътния възел.

Участък 6 (32.6 км) – от края на пътния възел на път III-303 Павликени – Левски до път 1-5 Русе – Велико Търново, включително и пътния възел.

Тези шест участъка трябва да се изградят от „Автомагистрали“ АД с 1.3 млрд. лева

Участък 7 (43.6 км) – след пресичането на път I-5 Русе – Велико Търново до км 265 при пресичането с път II-51 Бяла – Търговище.

Участък 8 (33.5 км) – след пресичането с път II-51 Бяла – Търговище и е до връзката с път II-49 Търговище – Разград.

Участък 9 (11.9 км) – участъкът е от пресичането с път II-49 и до изграждащия се в момента участък Белокопитово – Буховци, при пресичането на път I-4 с път III-5102).

1.38 млрд. лева са предвидени за тези участъци.

Източник: Dunavmost.com

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.