Кой всъщност стои зад аферата за милиони с биткойните?

0

Собственикът на фалирал транспортeн бизнес от Пловдив Павлин Лозанов стои зад тайната и особено дръзка биткойн ферма, разкрита в софийското село Хераково. Това става ясно от показанията на арестувания Цветан Момчев от Перущица. 30-годишният мъж с компютърно образование е задържан на място в помещенията с ринговете, но е бил освободен. Най-вероятно той ще стане свидетел на прокуратурата, а истинските тарикати, двигатели на аферата, ще си получат заслуженото, пише Уикенд.

Неговото име обаче стои под договора за наем на две помещения в сграда на бившето ТКЗС в селото. Договорът е сключен с фирма „Nina Z”, която е собственик на имота. В регистъра като нейни притежатели са вписани двама египтяни и една българка. Те купуват помещенията и дълго време им търсят наемател. Цветан Момчев става наемател за около 3000 лева на месец.
Аферата е разкрита на 12 декември, след като в ЧЕЗ се усещат, че се консумират твърде големи количества ток в бившето ТКЗС в с. Хераково. При това консумацията нараства в пъти през последните два месеца, тоест откакто се появяват наемателите. По сигнал на ЧЕЗ полицията прави оглед и се натъква на ринговете за добив на биткойни, а също и на система за водно охлаждане, вентилатори и различни трансформатори. За два месеца е откраднат ток за 2 млн. лв., понеже фермата за биткойни е незаконно присъединена към мрежата, тоест директно е свързана със стълба.
В Цветан Момчев е намерена разписка от началото на ноември за транзакция с биткойни за фамозната сума от 1,2 млн. лева. Той обаче е категоричен, че не е собственик на ринговете за добив на биткойни, а само е нает от бизнесмена Павлин Лозанов от Пловдив. Лозанов дори му пратил в ареста адвокатка с инструкции да мълчи. Тепърва ще се изяснява дали са били съдружници или Момчев наистина е само в ролята на подставено лице, т.нар. „бушон”.
Версията на заподозрения като истински собственик на скъпата техника Павлин Лозанов е противоположна. Той твърди, че през септември е преотдал помещенията с ринговете на Цветан Момчев, макар в това му действие да няма особена логика.


Помещенията според договора със собственика им „Nina Z” са наети от фирма „Делукс Интернешънъл”, а подписът е на Цветан Момчев.
Компанията е регистрирана с 20 лева капитал на адрес в столичната вилна зона „Киноцентъра”. Павлин Лозанов е неин управител, а собственик е Цветан Гочев от с. Йоаким Груево. Въпросният Цветан Гочев има кримидосие и от години не се е мяркал в родното си село, където редовно го издирват полицаи, адвокати, призовкари и кой ли още не, но следите му се губят. Господинът е класически бушон на кухи фирми. Според Търговския регистър е записал на свое име стотици фирми с данъчни и други задължения. Казва че дълговете им надхвърлят 30 млн. лева. Сред тях е и компанията с управител Павлин Лозанов, която наема помещенията, в които с краден ток добива биткойни, както и други фирми, свързани с транспортния бизнес на семейството му. Явно инвеститорът в начинанието с копаенето на биткойни е вкарал огромни пари за техника и много е бързал да ги избие. На първо време и чрез кражби на ток.


Павлин Лозанов е син на ветеринарния лекар д-р Валери Лозанов от Пловдив.

Наричат го Доктора, но е известен не толкова като ветеринар, колкото като предприемача, вкарал първите маршрутки в Пловдив в началото на 90-те години. В момента според източниците ни Доктора страда от тежко заболяване и със сигурност няма участие в добива на биткойни. С това се е занимавал синът му.
Първите маршрутки на фамилията, които дублират линиите на градския транспорт, се появява през фирма „Горица”. Тя е регистрирана на името на 80-годишна жена, баба на днешния предприемач Лозанов. След време фирмата, която върти маршрутките, е „Грация”, припомнят си източниците ни, и постепенно започва възходът й, минал под чадъра на няколко кмета на града. Слуховете, че д-р Лозанов е само подставено лице на влиятелни лица от подземието и политиката обаче така и не се потвърждават през годините, въпреки че не е ясно с какви точно пари е купил първите маршрутки. Чак пък да е имал такива спестявания като ветеринар е невероятно, считат източниците ни и допълват, че дори и да е теглил кредити, някой е трябвало да гарантира за него.


Още в първите години на частния му бизнес обаче имало голямо текучество на шофьори от компанията му.

Според запознати те били принуждавани още с постъпването си да подпишат молба за освобождаване. Бусовете на Лозанов били доста стари и раздрънкани, без климатици, а пътниците в тях обикновено се тъпкали като копърки в консерва.
През 2006 г. „Грация” се оказва единственият кандидат и поема повечето линии в Пловдив. По това време кмет на града е Иван Чомаков и мнозина свързват началния успеха на частниците Лозанови с него. След това през 2009 г., когато кмет е патриотът Славчо Атанасов, се оказва, че „Авто вест”, фирмата на д-р Лозанов, която тогава оперира с маршрутките, дълго време работи без договор с общината. Така твърдят в бранша и дори от конкуренцията пращат сигнали до прокуратурата, НАП и къде ли още не. Разбира се, без резултат. След това, когато е обявен конкурсът, на него се е явява само „Авто вест”, припомнят си източниците ни.
По-късно, през 2015 г., депутатът от Патриотичния фронт, Борис Ячев, който впрочем е съпартиец на Славчо Атанасов, подава на свой ред сигнал до Главния прокурор, Министерство на финансите и Агенцията за финансов контрол за нарушения в обществена поръчка за превоз на пътници в Пловдив.

Ячев пише, че още през 2013 г. кметът на Пловдив Иван Тотев определя превозвача на пътници в градските линии чрез пряко договаряне, а не чрез търг. Т

отев се оправдава, че това било наложителна „спешна мярка”. С допълнителни споразумения след това само е удължен договорът с предпочитаните от Тотев фирми. Оказва се, че сред тях е и „Пълдин бус”, както вече се казва фирмата на Лозанови, която стои зад транспортните им начинания по това време. След проверка излиза, че специално тя е получила 62 000 лева субсидия над това, което й се полага. След като гръмва сигналът, Лозанови връщат парите в кметството. По това време Павлин Лозанов се води управител на „Пълдин бус”, уточняват източниците ни.


През последните 3-4 години, допълват те, транспортният бизнес на фамилията се срива, колкото и добре да са работили с поредица от кметове през годините. Изтърбушените маршрутки оредяват и напълно отпадат от градските линии.


Явно след транспортния бизнес Павлин Лозанов търси по-модерни начини за изкарване на бързи пари. „Постъпих на работа при него, като си мислех, че всичко е честно и законно. Шефът ми обаче ме използва като бушон. Казва, че е отдал помещението под наем на мен. Това изобщо не е вярно. Оказах се изиран и въвлечен в една криминална афера” – кълне се сега неговото протеже Цветан Момчев, който обаче се зарича да не мълчи.

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.