Специалните служби подготвят акция срещу нова контрабандна афера, която действа с пълна силна на Капитан Андреево, научи „Уикенд”. На мушката този път е взет висш митничар с инициали Г.Г. Той е известен с прякора си Жоро Пачката. Постъпили в МВР оперативни данни сочат, че именно той е наследника в престъпните схеми на скандално известния бивш шеф там Тодор Караиванов, прочут с прозвището си Тошо Пая.
Въпреки десетките акции на МВР на българо-турската граница, по време на които бяха арестувани цели смени митничари, корупцията там продължавала да се вихри с пълна сила. Сега на хоризонта е новия силен Г.Г.
Пачката изградил перфектно работеща престъпна схема за рекет над шофьори на тирове, издават източнците ни. 300 лв. за взимат от всеки водач на камион, за да премине по-бързо. 400 лв. пък ставала мизата, ако му се спести щателна митническа проверка или така нареченото разтоварване. Това е един от най-използваните методи за рекет на границата. Разтоварването означава цялото товарно помещения на тира да бъде опразнено, а стоката проверена подробно. Това е кошмар за всеки международен водач. Известно е, че те гонят точни графици по маршрута им и ако не ги спазят, са строго глобявани. А процедурата с разтоварването и внимателния одит на товара отнема кажи-речи цял ден. Отделно стоката се сваля и качва пак от хамали, на които се заплаща хонорар. Услугата струва около 1000 лв. За това масово шофьорите предпочитат да дадат 400 лв. „такса спокойствие” на митничарите, за да продължат навреме, дори и без да пренасят контрабанда стока. Митничарите пък по закон са овластени винаги да имат право да изискат щателна проверка.
По тази схема дневно при Жоро Пачката постъпвали между 25 000 и 30 000 лв. Месечно това прави почти 1 млн. лева, изчисляват в бранша. Тук изобщо не се броят приходите от изцяло контрабандните канали. Най-оборотните от тях са с цигари.
Източници на „Уикенд” от специалните служби твърдят, че Г.Г. върти схеми и с митичния Николай Николов-Паскал. Неговият канал беше ударен от ДАНС преди 4 години. На 29 март 2015 г. в България влезнаха незаконни цигари за близо 150 млн. лева. Тогава агенти на ДАНС задържаха 2 тира, натъпкани до горе с акцизната стока на обща стойност от 16 млн.лева. Други два тира успяха да избягат от проверката и бяха обявени за общодържавно издирване. По-късно камионите бяха намерени празни в склад близо до София. Оказа се, че папиросите от тях са били предназначени за българския пазар. Общото количество конфискувани цигари бе 2840 мастербокса или 1 420 000 кутии.
Единият ТИР е превозвал 710 000 кутии папироси с марката „Джин Линг” за 7,98 млн. лева. Оформените документи в България са за внос на бубини за текстилната промишленост. Вторият ТИР беше гепен близо до Капитан Андреево и е превозвал същото количество цигари, но с марката „Президент”. Полицията тогава бе иззела и запис от камера на Капитан Андреево. Той е бе с шокиращо съдържание – ясно се виждало как на 29 март 2015 г. сутринта един от камионите пристига на трасето. До шофьорът идва митнически служител. Двамата говорят няколко минути, след което инспектора се отдалечава. Връща се в 6,55 ч. като в ръката си държи табела с български регистрационен номер. Водачът на камиона – турски гражданин, взима табелата и я слага върху оригиналната. След това тира минава граничният контрол и е хванат чак в Пловдив.
Зад решетките след акцията на ДАНС се озоваха митничарите Юри Гудев, Николай Перчемлиев, Янчо Георгиев, Христо Палазов, Динко Щирянов, Красимир Добрев, Стойчо Пелтеков и Стойчо Курдов. Според запознати от тази компания, четирима са били главните отговорници на цигарения канал – Красимир Добрев, Стойчо Пелтеков, Стойчо Курдов и Юри Гудев. Ченгета установили, че те са получавали пари, за да пропускат тирове с папироси. Тези инспектори сега ги няма на Капитан Андреево, а нови лица отговарят за приходите на Жоро Пачката
Освен срещу Г.Г., се подготвят нови акции срещу други корумпирани служители с цветущи прякори. Един от тях носи прозвището Алчния. Той е гушнал 1 800 000 евро подкупи, само от една афера с цигари, която се разследва и от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ). Става въпрос за 12 камиона цигари, които уж са тръгнали от Италия миналата година, трябвало да преминат транзит през България, а финалната им цел е била Молдова и Украйна. В тировете е имало стотици мастербоксове с кутии от марката „Джин Линг”. Оказва се обаче, че цигарите нито тръгват от Италия, нито стигат до бившите съветски републики. Справка на италианските митнически служби показала, че собственика на акцизната стока изненадващо е решил да прекрати режима транзит в нашата страна и стоката е освободена на Софийската митница. През цялото време цигарите не са излизали от Апенините и грандиозната далавера е направена изцяло дистанционно само по документи, за да се източи ДДС и акциз.
Под №2 в списъка на службите била митничарка от Варна, на която всички викали Майчето Ламята. Прякорът й идвал от несъкрушимия й апетит към рушвети. Като легеда се разказва как Ламята криела валута дори в бельото си, а веднъж натъпкала свитък банкноти във вагината си. Във Варна впрочем е една от най- големите и ключови митници в България. От там минават основните канали за цигари и наркотици.
№3 от висшите държавни служители с прякори е Володя Търмъка от Лом. За него имало също купища данни за корупция. Търмъка е бил майстор в акцизните далавери.
Друг ключов инспектор е Жоро Еврото от Благоевград. Твърди се, че нито един фас не може да влезне от Гърция в България, без Еврото да си получи полагаемия му се „бонус”. Друга мега далавера на българо-гръцкия граничен пункт е с пътни такси, които се взимат от превозвачите. Всъщност те се събирали от шофьорите на всеки камион, но парите отивали не в бюджета, а в джобовете на Жоро Еврото.